Seuraa Säästöpankkiryhmä

Säästöpankin uusi mobiilipalvelu helpottaa pankkiasiointia

Uutinen   •   Joulu 21, 2012 10:18 EET

Säästöpankkiryhmä on tuonut markkinoille uuden, entistä helpomman mobiiliverkkopankin. Sitä voivat käyttää kaikki Säästöpankin henkilöasiakkaat, joilla on omat verkkopankkitunnukset. Mobiilipalvelu on kevyt ja helppokäyttöinen, ja sitä kehitetään nopeassa tahdissa niin, että ensi vuonna siitä tulee myös monipuolisuudeltaan yksi parhaista.

Palvelua voi käyttää kosketusnäytöllisellä puhelimella, jossa on internetselain ja jokin seuraavista käyttöjärjestelmistä: iOS 4.0, Android 2.3 ja Windows Phone 7.5 tai niiden uudempi versio. Palvelu toimii myös useimmilla tablet-tietokoneilla. Puhelimeen ei tarvitse asentaa erillisiä sovelluksia, sillä palveluun kirjaudutaan selaimessa osoitteessa m.saastopankki.fi. Palvelun käyttö on maksutonta, mutta operaattori veloittaa tietoliikenneyhteydestä normaalit maksut.

Kaikki mobiiliverkkopankissa tehdyt toimet näkyvät myös työaseman verkkopankissa ja sitä käytetään tavallisin verkkopankkitunnuksin. Palvelu on turvallinen: siinä on samat suojaukset kuin verkkopankissa, mitään tietoja ei tallenneta puhelimeen eikä yhteyden katkeaminen esim. akun loppumisen takia aiheuta ongelmia. Kielivalintoja ovat suomi ja ruotsi. Palvelua voi käyttää myös ulkomailla.

Mukana olevat palvelut:

  • Tilien saldot, tilitapahtumat ja tilitapahtumien tietojen tarkempi tarkastelu
  • Korttien saldot, korttitapahtumat ja korttitapahtumien tietojen tarkempi tarkastelu
  • Verkkopankissa tehdyt maksupohjat
  • Tilisiirtojen kopioiminen maksuksi
  • Maksun/maksujen vahvistaminen
  • Erääntyvien maksujen näyttäminen: laskuttajan nimi, summa ja pvm
  • Tilisiirrot omien tilien välillä
  • Konttoreiden ja Otto.-automaattien haku kartalta
  • Yhteydenotto korttien sulkupalveluun ja omaan pankkikonttoriin.

Säästöpankin vanha mobiiliverkkopankki henkilöasiakkaille (www.saastopankki.fi/mobiili) säilyy käytössä helmikuuhun 2013 asti. Yritysasiakkaan mobiiliverkkopankki säilyy toistaiseksi ennallaan.

Lisätietoja Säästöpankkiliitossa:Kehittämispäällikkö Kimmo Rantala, puh. (09) 5480 5226 ja 050 592 4100, s-posti kimmo.rantala@saastopankki.fi.

Kommentit (16)

    Ja milläköhän perusteella vanhempien Android-kännyköiden omistajia sorsitaan? Vain reilu 2v sitten myytiin vielä Android 2.1:lläkin varustettuja puhelimia.

    - Milja Hahto - 2013-01-20 20:07 EET

    Kiitos palautteesta. Uuden mobiilipalvelumme toimivuus on optimoitu ja testattu tiedotteessa mainituille käyttöjärjestelmäversioille, mutta se on rakennettu yleisesti käytössä olevien standardien varaan siten, että sen tulisi toimia myös muilla laajasti käytössä olevilla alustoilla. On siis hyvinkin mahdollista, että palvelu toimii muillakin käyttöjärjestelmillä. Kannattaa testata. Yst. terv. Heli-Kirsti Säästöpankista.

    - Heli-Kirsti Airisniemi - 2013-01-21 16:23 EET

    Tutustuin teidän uuteen mobilipalvelun sisältöön ja toimivuuteen ja vertailin sitä toisten pankkien iPhone / Android sovelluksiin (Danske Pankki, Swedbank, SHB Svensk bank, ICA Bank, kaksi viimeistä ruotsin pankkeja, jotka ovat minulla päivittäisessä käytössä).

    Tässä muutama kommentti:

    Säästöpankin mobiilisovellus ei juuri lainkaan eroa teidän normaalista verkkopankkitoiminnasta. Sisäänkirjautuminen ja käyttöliittymän käyttö on sama käyttääkö suoraan verkkopankkia tai tuota iPhone sovellusta. Älypuhelimen tai tabletin käyttö pankkiasioissa pitää nimenomaan olla helpompi ja sujuvampi kuin normaalissa verkkopankissa tietyin määritellyin toimintarajoituksin.

    Hyvä esimerkki älypuhelin / tablettisovelluksesta löytyy SHB:lta (löytyy esim. iPadistä etsi shb, jonka toimintoja voi tarkastella laitteella ennenkuin sen lataa).
    Sisäänkirjautuminen tapahtuu henkilötunnuksella ja 4-merkkisellä salasanalla, jonka jälkeen pääsee suoraan määriteltyihin pankkisovelluksiin. Esim. tilinsiirrot omilla tileillä tai toiseen ennalta määriteltyyn pankkitiliin (oma tili toisessa pankiissa tai vaimon tili) ilman salasanoja tai pankkitunnuksia. Jos tekee suorituksen muihin tileihin, tähän tarvitaan normaalit pankkitunnus koodit).
    Pankkikortin käyttörajoitukset. Puhelimella voi tarkistaa ja määrittää pankkikortin osto- ja käyttörajaoitukset. Internet-ostot voi asettaa päälle tai pois reaaliajassa, pankkikortin käytön ulkomailla voi estää tai hyväksyä. Kyseiset toiminnot pidän normaalisti estettynä ja laitan tarvittaessa päälle. Nämä ovat turvallisuutta lisääviä toimintoja.

    Onko teillä suunnitelmia lähitulevaisuudessa tuoda asiakkaillenne tämän tapaisia sovelluksia?

    Toinen palaute liittyy suomalaisten pankkien käyttämiin "paperipankkitunnusjärjestelmään". Esim. Ruotsissa on ollut vuosia pankeilla käytössä digitaaliset avaintunnus"laskimet", joilta saa 6 - 9 numeroisia tunnuslukuja periaatteessa elinajan.

    Yst. terv. Lauri Aaltonen

    - Lauri Aaltonen - 2013-01-22 13:50 EET

    Hei Lauri. Kiitokset asiantuntevasta palautteestasi ja hyvistä ideoistasi. Olet jo saanutkin vastauksen asiantuntijaltamme, mutta tässä tiedoksi myös muille asiasta kiinnostuneille:
    Uusi mobiilipalvelumme on vasta elinkaarensa alussa. Näin ollen elämme voimakkaan kehityksen kautta ja tulevien kehityspiirteiden lista on kattava. Uusia kehitysideoita otetaan mielellään vastaan. Koetamme tehdä palvelusta teidän toiveidenne mukaisen. Meillä on kunnianhimoinen päämäärä kehittää toiminnallisuutta niin, että palvelusta tulee maan parhaita, jos ei paras. Tavoitteemme on saada palvelun taso nopeasti sellaiselle tasolle, että se palvelee entistä paremmin myös edistyneempiä käyttäjiä. Yst. terv. Heli-Kirsti Säästöpankista.

    - Heli-Kirsti Airisniemi - 2013-01-23 12:25 EET

    Ihmettelen miksi säästöpankkisivu menee automaattisesti kiinni

    - ritva hiedo - 2013-12-30 16:36 EET

    Hei Ritva, kerrotko tarkemmin ongelmasta, niin päästään selvittelemään syytä. Onko kyse nimenomaan mobiilipankin sivujen sulkeutumisesta itsekseen? Yst. Heli-Kirsti Säästöpankista.

    - Heli-Kirsti Airisniemi - 2014-01-02 09:43 EET

    Olen samoilla linjoilla Laurin kanssa, että tietyt toiminnot pitäisi pystyä suorittamaan ilman avainlukulistaa. Olen asiakkaana myös kahdessa eri muussa pankissa (OP ja S-pankki) ja molempien pankkien mobiilisovelluksissa olen mieltynyt erityisesti saldotilanteen ja pankkitapahtumien nopeaan ja helppoon tarkistukseen esim. kassajonossa ilman, että tarvin siihen avainlukulistaa. Tietysti tilisiirrot ja maksut vahvistetaan avainluvulla, mutta uskon että hyvin moni toivoo saldontarkistusmahdollisuuta ilman ylimääräistä säätämistä vaikka se tarkoittaisikin mobiilisovelluksen lataamista puhelimeen. Toivottavasti tällainen ominaisuus pian saataisiin.

    - n.k - 2014-02-04 15:15 EET

    Lukuisia mobiilipankin käyttöä helpottavia ominaisuuksia on parhaillaan kehitteillä ja kaikki palautteet menevät ko. aivoriihen puitaviksi. Ilman muuta haluamme, että palveluitamme on mahdollisimman mukava käyttää. Palaamme asiaan, kun meillä on konkreettista kerrottavaa. Kiitos palautteesta ja kertokaa muutkin, mitä ominiasuuksia mobiilipalvelussa arvostatte. Ystävällisin terveisin Heli-Kirsti Säästöpankista.

    - Heli-Kirsti Airisniemi - 2014-02-04 15:39 EET

    Odottelisin sovellusta Säästöpankille, olisi kätevämpi kirjautua mobiilisesti ilman avainlukua.

    - Juho Uotinen - 2014-02-07 14:06 EET

    Entä laskujen viivakoodin skannaus? Ainakin Danske pankilla on ollut jo kauan!

    - Mäkkihöperö - 2014-03-21 11:07 EET

    Hei, Mäkkihöperö! Viivakoodin skannaus on tosiaan hyvä ominaisuus. Kysyin asiasta mobiiliasiantuntijaltamme ja hän vastasi näin:

    "Viivakoodinluku-ominaisuus voidaan toteuttaa käytännössä vain sovelluskaupassa jaeltaviin pankkisovelluksiin. Säästöpankin mobiilipalvelu on nykyisin selainkäyttöinen. Otamme kesän aikana käyttöön uuden verkkopankin, joka tuo erityisesti erilaisten tabletti-laitteiden käyttäjille kaivattuja uudistuksia. Kun uusi verkkopankki on otettu käyttöön, selvitämme myös mahdollisuutta viedä nykyisen mobiilipalvelumme sovelluskauppajakeluun ja toteuttaa siihen versioon myös viivakoodin skannauksen."

    Eli asiaan palataan heti, kun saadaan uudistettu verkkopankkimme käyttöön kesällä. Toivottavasti jaksat odotella sinne asti. Mukavaa viikonloppua toivotellen Heli-Kirsti Säästöpankin viestinnästä.

    - Heli-Kirsti Airisniemi - 2014-03-21 14:49 EET

    Onkos sitä mobiilisovellusta tiedossa?

    - kalle kujala - 2014-07-23 03:47 EEST

    Eikö tuohon mobiiliverkkopankkiin saisi ohjelmaa, että saisi lukea viivakoodin?

    - Matti - 2014-12-17 16:19 EET

    Hei kaikki. Ilokseni ilmoitan, että Säästöpankin uusi mobiiliappsi avaa ovensa huhtikuussa 2015 ja siihen on tulossa viivakoodinlukija.

    - Säästöpankki - 2014-12-18 14:22 EET

    Miksi en pysty kirjautumaan nettipankkiin mobiilisovelluksen kautta? (iOS)

    - Mikko K - 2015-05-09 11:36 EEST

    Hei Mikko K!

    Kiitos kysymyksestäsi! Parhaiten voimme asiassa auttaa numerossa p. 010 286 6181.

    yst. Säästöpankki

    - Säästöpankki - 2015-05-11 13:35 EEST

Lisää kommentti

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.